Basen w ciąży – czy jest zalecany?

Lekarze i położni zgodnie twierdzą, ze kobiety w ciąży nie powinny unikać aktywności fizycznej, ma ona zbawienny wpływ nie tylko na ich samopoczucie, zarówno fizyczne, jak i psychiczne, ale także na sam poród. Basen w ciąży wydaje się idealnym rozwiązaniem. Ważne jest tylko by ta aktywność była dostosowana do możliwości stanu zdrowia kobiety. Jedną z najczęściej polecanych aktywności dla ciężarnych są wizyty na basenie. W tym artykule postaramy się rozwiać wszelkie wątpliwości związane z tym tematem.

Czy w ciąży można chodzić na basen?

Większość specjalistów zajmujących się opieką nad ciężarnymi i położnictwem poleca swoim pacjentkom właśnie wizyty na basenie. Pływanie doskonale wpływa na kondycję, a nie oszukujmy się, im kobieta ma lepszą kondycję podczas porodu, tym szanse na to, że dziecko pojawi się na świecie bez turbulencji są większe. Jednak taka aktywność fizyczna poprawia też samopoczucie w trakcie ciąży.

Pływanie jest jedną z tych aktywności fizycznych, która wzmacnia mięśnie niemal całego ciała. A podczas ciąży bardzo obciążone są nie tylko mięśnie brzucha, czy kręgosłup ale także chociażby mięśnie nóg. Do tego ten rodzaj aktywności nie powoduje dodatkowego obciążenia mięśni i stawów. W rezultacie jest to doskonały sposób by pozbyć się narastających z każdym miesiącem ciąży bólów, zwłaszcza w obrębie kręgosłupa i miednicy.

Kolejną zaletą pływania w ciąży jest poprawa krążenia i wydajności płuc, co jest ważne nie tylko dla ciężarnej, ale także dla rozwijającego się pod jej sercem płodu. Lepsze wydajność układów krążenia i oddechowego to przecież lepsze dotlenienie dziecka. Przydaje się także podczas porodu, gdzie dobra wydolność płuc pozwoli matce lepiej poradzić się podczas parcia.

Czy należy bać się infekcji?

Wiele kobiet zastanawia się czy w ciąży można chodzić na basen, głównie obawiając się infekcji. Wszak kobiety nawet poza stanem błogosławionym często w takich miejscach nabawiają się różnych niechcianych gości, a podczas ciąży odporność jest dodatkowo osłabiona. Nie oznacza to jednak, że kobiety powinny rezygnować z tego rodzaju aktywności.

Woda w basenach jest chlorowana lub ozonowana, a zwłaszcza ta druga metoda jest ceniona w walce z wszelkimi niechcianymi mikrobami. By zmniejszyć ryzyko infekcji warto wybierać godziny poranne m.in. ze względu na mniejszy tłok. Dodatkowo w godzinach porannych stan wody w basenie jest zwykle lepszy- przez noc woda została dokładnie przefiltrowana, a mniejsza liczba osób o poranku nie zdążyła jej jeszcze tak mocno zanieczyścić.

Będąc w ciąży nie trzeba obawiać się wody z basenu, lepiej jednak wybierać tą ozonowaną. Ten rodzaj radzenia sobie z wirusami i bakteriami w wodzie nie dość, że jest bardziej skuteczny, to jeszcze jest łagodniejszy dla skóry. Unikać za to należy wszelkich jezior czy morza. Po pierwsze, nikt nie da nam gwarancji dobrej jakości wody w takim akwenie. Po drugie, temperatura wody może być zbyt niska, a wszelki szok termiczny może być stresujący dla rozwijającego się w łonie matki dzieciątka.

Warto też pamiętać, że tak naprawdę większość infekcji nie powstaje w wodzie basenowej, a podczas korzystanie z infrastruktury: szatni lub toalet, dlatego właśnie tam powinno się zachowywać szczególną ostrożność. Dlatego kobiety w ciąży pod żadnym pozorem nie powinny siadać na deskach klozetowych w basenowych toaletach, a w szatni i poza basenem koniecznie poruszać się klapkach.

Jak korzystać z kąpieli w basenie podczas ciąży?

Nie ma żadnych wątpliwości, że basen w ciąży służy nie tylko ciężarnej, ale i samemu dziecku. Taka aktywność poprawia natlenienie krwi, wzmacnia mięśnie, a nawet przeciwdziała nadmiernemu rozchodzeniu się spojenia łonowego. Zarówno pływanie, jak i inne ćwiczenia wykonywane w wodzie, pomagają utrzymać odpowiednią wagę ciała i uniknąć nadmiernych obrzęków, które często są zmorą ciężarnych. Ważne jest jednak by z basenu w ciąży korzystać rozważnie.

Gdy ciąża przebiega bez komplikacji z aktywności na basenie można korzystać bez ograniczeń, ważne jest jednak by dostosowywać rodzaj aktywności do możliwości ciężarnej. W takiej sytuacji na basen w ciąży mogą udawać się nawet kobiety, dla których czas rozwiązania jest już bardzo bliski. Ważne jest by wraz z kolejnymi tygodniami ciąży sukcesywnie zmniejszać intensywność ćwiczeń i dostosowywać je do samopoczucia i możliwości przyszłej mamy.

Basen w ciąży nie jest jednak wskazany dla każdej mamy w stanie błogosławionym. Jeżeli w przebiegu ciąży występują jakiekolwiek komplikacje nawet taki rodzaj aktywności trzeba każdorazowo konsultować z lekarzem prowadzącym. Kobiety w ciąży zagrożonej, u których występowały krwawienia lub skurcze zdecydowanie powinny omijać basen szerokim łukiem.

Default image
Alicja Bąk
Zawsze chciałam pracować z dziećmi. Być może wynika to z faktu, że w młodości zajmowałam się dużo młodszą siostrą, a może po prostu… to pewien rodzaj powołania? Nie wiem 🙂 W każdym razie tuż po maturze wiedziałam, że moim wyborem będzie kierunek pedagogiczny. Ostatecznie zostałam absolwentką pedagogiki małego dziecka z wychowaniem przedszkolnym.
Skomentuj artykuł

Przeczytaj poprzedni wpis:
Koślawość pięt
Koślawość pięt – leczenie, ćwiczenia

Koślawość pięt to wada, która początkowo do 3 i 4 roku życia, pomaga małym dzieciom stabilizować się w ruchu. Następnie...

Zamknij