X

Frytki w ciąży – czy muszę z nich zrezygnować?

W czasie ciąży zadbaj o zdrową dietę. Skomponuj pożywne menu przyszłej mamy i nie rezygnuj z drobnych przyjemności i zachcianek. Słodycze, lub frytki w ciąży nie są zakazane, ale ważny jest umiar.
frytki w ciąży

Frytki w ciąży a zdrowa dieta przyszłej mamy

Dziewięć miesięcy, w trakcie których kobieta oczekuje przyjścia na świat dziecka, jest wyjątkowym okresem w jej życiu. Rozwijające się nowe życie i przyszła mama wymagają szczególnej troski. “Jedzenie dla dwojga”, które dostarcza wszystkich niezbędnych składników odżywczych, wymaga nieco uwagi i wiedzy, którą warto zaczerpnąć ze sprawdzonych źródeł. Przyjrzyjmy się diecie przyszłej mamy. Co jeść, na co uważać, a co w rozsądnych ilościach nie zaszkodzi maluszkowi i pozwoli urozmaicić menu, by nie było pasmem wyrzeczeń? No i czy frytki w ciąży są zakazane? Sprawdźmy.

Będę mamą- czy mogę jeść frytki w ciąży?

Zacznijmy od przyjemności, przecież zachcianki są ważne:) Oczywiście trzeba przyglądać się temu, co pojawia się na talerzu kobiety ciężarnej i rozsądnie planować dietę. Ale reżim żywieniowy może być czasem męczący i zniechęcający. Szczególnie jeśli od czasu do czasu lubimy zjeść coś “niezdrowego”, po prostu dlatego, że nam smakuje. Czy trzeba wyrzec się wszystkich małych “grzesznych” kulinarnych przyjemności? Nie, ale warto zachować umiar i kierować się rozsądkiem. Ukochany hot dog ze stacji benzynowej, hamburger, czy frytki w ciąży nie są absolutnie zakazane. Pamiętaj tylko, że mają być jedynie urozmaiceniem zdrowej diety. Prawdą jest, że fast food zawiera dużo soli, tłuszczu i wysokoprzetworzonych składników. Przez to ma niewiele wartości odżywczych, jest ciężkostrawny i wysokokaloryczny. “Szybkie dania” spożywane od czasu do czasu nie stanowią zagrożenia dla zdrowia płodu i przyszłej mamy. Mogą chwilowo poprawić humor, a dobre samopoczucie jest w okresie ciąży bardzo ważne 🙂 

Zobacz też:  Chrzan w ciąży – czy warto jeść chrzan w czasie ciąży? Jakie są korzyści i szkody?

Frytki w ciąży od czasu do czasu są ok, a co jest zakazane na talerzu ciężarnej?

Na co dzień sięgamy po różnego typu produkty, nie zawsze zdrowe. Choć na przykład słodycze, czy frytki w ciąży wystarczy ograniczyć to istnieją dania, które powinny definitywnie zniknąć z diety przyszłej mamy. Są to wszystkie produkty surowe. Niepoddane obróbce termicznej mogą stać się źródłem niebezpiecznych bakterii i pasożytów. Atakują organizm matki wytwarzając trujące toksyny, które są niebezpieczne dla rozwijającego się dziecka. Zatrucie toksynami może spowodować uszkodzenie rozwijającego się układu nerwowego dziecka, lub nawet utratę ciąży. Niestrawność połączona z gwałtownymi wymiotami i biegunką grożą odwodnieniem i niedoborem składników mineralnych u kobiety i płodu. Nie każdy surowy produkt jest skolonizowany przez groźne bakterie. Warto jednak zastosować zasadę minimalizowania niebezpieczeństwa i zrezygnować z nich na kilka miesięcy. Do niebezpiecznych produktów spożywczych należą:

  •  surowe ryby, mięso, wędliny i jaja
  •  niepasteryzowane mleko
  •  dojrzewające sery pleśniowe

Alkohol absolutnie zakazany

Małe grzeszki żywieniowe, jak pączek, czy frytki w ciąży od czasu do czasu nie stanowią problemu. Za to alkohol w ciąży jest absolutnie zakazany. To substancja o działaniu toksycznym na rozwijający się płód. Spożywanie go w czasie ciąży grozi nieodwracalnym uszkodzeniem układu nerwowego dziecka, niską masą urodzeniową, a w efekcie powstawaniem zespołu wad rozwojowych zwanych FAS- alkoholowym zespołem płodowym. Nie ma bezpiecznej dawki alkoholu dopuszczonej do spożycia przez ciężarne. 

Zobacz też:  Salami w ciąży – szkodliwe, czy dozwolone?

Delektuj się, mamo. Ryby, owoce, mleko i zdrowe frytki w ciąży 

Jeśli na co dzień dieta jest dobrze zbilansowana, lekkostrawna i urozmaicona, nie musisz robić rewolucji na talerzu w czasie ciąży. Dla przyszłej mamy i rozwijającego się organizmu dziecka ważne jest dostarczenie wraz z pożywieniem odpowiedniej ilości pełnowartościowego białka, minerałów i witamin, węglowodanów oraz odpowiedniej ilości dobrej jakości wody. Podstawą diety powinny być:

  • pełnoziarniste produkty zbożowe;
  • lekkostrawne dania na bazie chudego mięsa i ryb;
  • warzywa i owoce;
  • dobrej jakości oleje roślinne;
  • gotowane jaja;
  • pasteryzowane mleko i przetwory mleczne.

Wracając do frytek, przekonaj się, że istnieje ich zdrowe wydanie. Są to frytki pieczone w piekarniku zrobione własnoręcznie ze świeżych ziemniaków. Wystarczy pokroić je w słupki, lekko skropić olejem i rozłożyć na blaszce pokrytej papierem do pieczenia. Temperatura 180 stopni, 20 minut i gotowe! Frytki można zrobić z innych warzyw, jak batat, marchew czy burak. Oto jest zdrowa alternatywa dla fast foodu. Takie domowej roboty pieczone zdrowe frytki w ciąży można jeść niemal codziennie. 

Znajdź złoty środek

Podsumowując, dbaj o zdrową dietę i produkty dobrej jakości, bo to jest ważne dla zdrowia dziecka i mamy. Unikaj potencjalnie szkodliwych surowych produktów i alkoholu (bezwzględnie). Przekonaj się, że nie musisz rezygnować całkowicie z mniej zdrowych produktów, jeśli masz na nie ochotę od czasu do czasu. Najważniejszy jest umiar. Szarlotka z lodami czy frytki w ciąży nie zaszkodzą dziecku. Mogą za to poprawić samopoczucie przyszłej mamie.

Zobacz też:  Słodycze w ciąży – czy można je jeść?

Sprawdź także:
Może Cię także zainteresować: