Jak cynk wpływa na zdrowie? Źródła cynku w pożywieniu i suplementacja

Cynk (Zn, łac. zincum) to pierwiastek śladowy, bez którego nasz organizm nie jest w stanie prawidłowo funkcjonować. Pozwala zachować zdrowe paznokcie, włosy i skórę. Jest składnikiem enzymów, bierze udział w przemianach tłuszczów, węglowodanów, białek i pełni wiele innych, ważnych ról. Jakie są najważniejsze właściwości cynku? Jakie produkty spożywcze stanowią najlepsze źródło tego mikroelementu i kiedy wskazana jest suplementacja cynkiem organicznym?

Właściwości cynku i jego znaczenie dla naszego zdrowia

Cynk to jeden z najważniejszych pierwiastków, który ma ogromny wpływ na właściwą pracę całego ustroju. Uczestniczy w przemianie węglowodanów, tłuszczów, kwasów nukleinowych i regulacji syntezy wielu białek. Bierze udział w mineralizacji kości, przyspiesza gojenie się ran. Wzmacnia odporność i zmniejsza ryzyko wystąpienia infekcji takich, jak przeziębienie, czy grypa. Prawidłowy poziom cynku w organizmie, to gwarancja pięknych i zdrowych włosów, paznokci oraz skóry. Pierwiastek ten wspiera pracę układu rozrodczego – wpływa korzystnie na płodność. Ten mikroelement reguluje cykl miesiączkowy u kobiet i poprawia jakość nasienia u mężczyzn (niedobór cynku może powodować problemy z potencją, obniżać jakość i ilość produkowanej spermy). Cynk posiada również właściwości przeciwutleniające, jest silnym antyoksydantem, dzięki czemu niszczy wolne rodniki. To nie koniec zalet tego dobroczynnego pierwiastka. Cynk oddziałuje na centralny układ nerwowy,  wpływa na zmysły węchu i smaku. Ten cenny pierwiastek wspomaga też utrzymanie prawidłowego stężenia witaminy A, jest więc niezbędny do zachowania dobrej kondycji oczu. W jakim jedzeniu jest cynk? Czego nie powinno zabraknąć w naszym codziennym menu?

Zobacz też:  Mycie zębów dla dzieci

Cynk – w czym jest? Najlepsze źródła cynku w pożywieniu

Kobiety powinny dostarczać organizmowi dziennie ok. 8 mg/d cynku z pożywienia, a mężczyźni – 11 mg/d. Cynk wchłania się przede wszystkim w jelicie cienkim, jednak przyswajalność tego mikroelementu wynosi tylko 20-30%. Warto wspomnieć, że alkohol ma negatywny wpływ na przyswajanie cynku. W jakich produktach spożywczych znajdziemy największe ilości tego pierwiastka? Doskonałym źródłem cynku są ostrygi, mięso i jego przetwory (wołowina, wątroba), kraby, a także pestki dyni, otręby pszenne, kasza gryczana, kakao, orzechy nerkowca, nasiona słonecznika, jaja, rośliny strączkowe.

Zdecydowanie lepsze wchłanianie cynku zapewniają źródła zwierzęce, niż roślinne (przykładowo, poziom wchłaniania pierwiastka z ziaren zbóż to tylko 10-15%). Dlaczego? Ponieważ obecny w roślinach kwas fitynowy utrudnia wchłanianie pierwiastka.

Suplementacja cynkiem – kiedy sięgnąć po cynk organiczny w tabletkach?

Spożywanie mocno przetworzonej żywności, czy uboga dieta, mogą spowodować niedobór cynku w organizmie (problem ten dotyczy np. wegetarian i wegan, którzy ze względów światopoglądowych w ogóle nie jedzą mięsa). Niski poziom cynku może być też efektem chorób (np. celiakii, choroby Crohna, marskości wątroby). Jeśli podejrzewamy u siebie niedobór cynku, warto rozważyć suplementację, a w razie wskazań lekarza, wykonać badanie stężenia mikroelementów w organizmie. Przyjmowanie suplementów z cynkiem organicznym jest często dobrym rozwiązaniem – produkty tego rodzaju wspierają nasz organizm i uzupełniają niedobory różnych składników potrzebnych do zachowania zdrowia. Pamiętajmy jednak, że suplementy nie zastąpią racjonalnej, odpowiednio zbilansowanej diety. Warto więc przeanalizować swój sposób żywienia.

Zobacz też:  Sushi w ciąży

Podsumowując, chcąc uzyskać prawidłową ilość cynku w diecie, należy dbać o to, aby w naszym jadłospisie nie zabrakło przede wszystkim żywności pochodzenia zwierzęcego. W przypadku bardzo niskiego poziomu mikroelementu w organizmie warto porozmawiać z lekarzem o przyjmowaniu cynku organicznego, zawartego w tabletkach.

Default image
Karolina Woźniak
Odkąd pamiętam fascynowała mnie praca z ludźmi, dlatego z wykształcenia jestem psychologiem. Ponieważ jednak w życiu często pojawiają się niespodziewane drogi, nigdy nie pracowałam w zawodzie. Od ukończenia studiów na Uniwersytecie Warszawskim realizuję się zawodowo w agencjach reklamowych. Praca jest moją pasją, jednak staram się równoważyć ją z życiem domowym oraz rozwojem osobistym.
Artykułów: 73

Skomentuj artykuł