Joga w ciąży – tak czy nie?

Otrzymaliście radosną nowinę, że spodziewacie się dziecka i Wasz świat wywrócił się do góry nogami. W ciągu jednego momentu całe życia zostało podporządkowane przyszłemu maleństwo – cały czas zastanawiasz się, co jeszcze powinnaś zrobić, aby zapewnić dziecku jak najlepszy rozwój. Konsultujesz z lekarzem jak powinna wyglądać Twoja dieta, czy przyjmować suplementy oraz jakie badania warto wykonywać regularnie. Może nasuwać Ci się jeszcze jedno pytanie – co warto wiedzieć na temat aktywności fizycznych w ciąży? Być może przed zajściem w ciąże byłaś bardzo aktywna i teraz trudno jest Ci pozostawić ulubione sposoby spędzania czasu. A może wręcz przeciwnie – chcesz rozpocząć jakąś aktywność w trosce o zdrowie maluszka? Postaramy się przybliżyć nieco temat wykonywania ćwiczeń oraz zaproponować bezpieczne rozwiązanie.

Aktywność fizyczna w ciąży – czy jest ważna?

Czy w ogóle kobiety w ciąży powinny wykonywać jakieś ćwiczenia fizyczne? Jeżeli tak to jakie? Panują różne opinie na ten temat – jedni uważają, że ciąża to nie choroba i trenują różnego rodzaju sporty, oczywiście mając na uwadze swoje samopoczucie i bezpieczeństwo dziecka, inni unikają wszelkich sytuacji, które mogłyby go narazić na jakiekolwiek ryzyko. A co mówią na ten temat lekarze?

W przypadku niezagrożonej i prawidłowo rozwijającej się ciąży, optymalna aktywność fizyczna jest bardzo pożądana – zauważa się, że aktywne kobiety lepiej znoszą ciąże oraz sam poród. Ćwiczenia fizyczne pozwalają zadbać o dobre samopoczucie oraz utrzymać kondycje, dzięki czemu przyszłe mamy są bardziej pewne siebie i zadowolone z życia. Co więcej, regularne, niezbyt intensywne ćwiczenia pozytywnie wpływają na całe ciało, poprawiając odporność i wydolność organizmu. Nie tylko modelują sylwetkę, ale też stabilizują kręgosłup i wzmacniają mięśnie, poprawiają krążenie oraz pozwalają pozbyć się bolesnych napięć.

Zobacz też:  Wirus RSV - objawy, jak leczyć?

Wzmacniają też krocze i mięśnie miednicy.  Dzięki nim zarówno całe ciało, jak i skóra przyszłej mamy lepiej znoszą zmiany, które dotykają każdą kobietę w ciąży, na przykład wahania hormonalne, przybieranie na wadze czy rośnięcie brzucha. Ćwiczenia i rozciąganie to najlepszy sposób, aby zapobiegać rozstępom oraz dbać o dobre napięcie skóry – dzięki czemu, kobieta szybciej wraca do formy.

Do jakich wniosków więc można dojść? Aktywność fizyczna niesie ze sobą mnóstwo korzyści – zarówno dla przyszłej mamy, jak i dziecka. To ważny element przygotowawczy zarówno do porodu, jak i rodzicielstwa. Zasadniczą kwestią jest to, jakie ćwiczenia wykonywać.

Joga w ciąży – czy to dobre rozwiązanie?

Być może nie raz słyszałaś wypowiedzi, że joga dla ciężarnych to jeden z najlepszych rodzajów aktywności. Na czym tak naprawdę polega? Są to zestawy ćwiczeń oraz technik relaksacyjnych i rozciągających, które pozytywnie wpływają na ciało i samopoczucie, a do tego nie są zbyt intensywne. Ważnym elementem jogi jest nauka poprawnego oddychania, która jest szczególnie ważna w przypadku ciężarnych kobiet, przygotowujących się do porodu. Dlaczego? Ponieważ umiejętność ta pozwala się zrelaksować oraz pozbyć napięcia i stresu, co jest szczególnie przydatne podczas porodu naturalnego.

Joga w ciąży 1 trymestr jest w pełni bezpieczna dla kobiet i może być kontynuowana nawet do ostatnich miesięcy. Pozwala utrzymać sprawność fizyczną oraz wzmocnić mięśnie – zwłaszcza w takich partiach jak miednica oraz kręgosłup. Kobiety uprawiające ten rodzaj aktywności przyznają, że zmniejszyły one nieprzyjemne dolegliwości towarzyszące kobietom w ciąży, takie jak bóle głowy i dolnych partii pleców czy związane z zespołem cieśnin nadgarstka. Naukowo udowodniono, że joga pozytywnie wpływa na krążenie, usprawnia trawienie oraz uelastycznia niektóre partia ciała, między innymi biodra, wewnętrzne uda oraz miednicę. Towarzyszące jej ćwiczenia oddechowe pomagają pozbyć się napięcia nerwowego oraz usunąć zmęczenie, dzięki czemu przyszła mama jest spokojniejsza oraz bardziej zadowolona z życia, co ma również pozytywny wpływ na rozwój maluszka.

Zobacz też:  Na którym boku spać w ciąży?

Joga w ciąży dla początkujących, czyli od czego zacząć?

Uważasz, że yoga w ciąży to doskonały rodzaj aktywności i zastanawiasz się, od czego zacząć? Warto zapoznać, się ze specjalnym zestawem ćwiczeń, które dedykowane są kobietom w ciąży – nazywają się joga prenatalna, czyli stworzona z myślą o ciężarnych. W jej skład wchodzą takie ruchy i pozycje, które są w pełni bezpieczne dla przyszłej mamy, nawet jeżeli jest w zaawansowanej ciąży. Dominują w niej ćwiczenia relaksacyjne i oddechowe oraz takie, których celem jest wzmocnienie mięśni miednicy i okolic kręgosłupa. Najlepszą decyzją dla kobiet w ciąży jest zapisanie się na zajęcia z instruktorem, który będzie na bieżąco sprawdzał, czy ćwiczenia wykonywane są prawidłowo oraz nie stwarzają żadnego zagrożenia dla maleństwa. Zajęcia z instruktorem są nie tylko bezpieczniejsze, ale i dodatkowo odbywają się w grupie, dzięki czemu są bardziej motywujące – to także sposób, na poznanie innych mam oraz wymienianie się doświadczeniami.

Joga w ciąży czego nie wolno?

Będąc w ciąży najlepiej wybierać, takie ćwiczenia, które wzmacniają wybrane partie mięśni i są ogólnorozwojowe, a jednocześnie w pełni bezpieczne. Nie można jednak decydować się na każdy rodzaj aktywności, jaki tylko przyjdzie nam do głowy.

Zobacz też:  Rumianek w ciąży

Czego więc unikać? Chociaż yoga w ciąży jest polecana, należy ćwiczyć bezpiecznie oraz z umiarem – mając na uwadze swoją kondycję fizyczną, stan oraz ogólne samopoczucie. Ogólnie rzecz biorąc lekarze zalecają, aby poziom aktywności w ciąży uległ obniżeniu u bardzo aktywnych kobiet – nie należy też podejmować się nowych, nieco wymagających aktywności. Ciąża nie jest okresem na osiąganie nowych celów sportowych, takich jak budowanie wytrzymałości, mięśni czy zrzucanie na wadze. Wykonując ćwiczenia należy pamiętać by nie były zbyt intensywne ani obciążające. Aktywności w tym szczególnym okresie powinny spełniać rolę ogólnorozwojową – pozytywnie wpływać na samopoczucie i ciało kobiety ciężarnej. Wraz ze zbliżaniem się porodu należy też ograniczać niektóre ćwiczenia na rzecz rozciągania, relaksacji czy też pracy z oddechem.

Dlaczego jest to ważne? Ponieważ zbyt intensywne sporty mogą powodować podwyższone ryzyko porodu, omdlenia, zaburzenia płodu, odwodnienie czy zaburzenia przepływu matczyno-łożyskowego. U niektórych kobiet istnieją nawet wyraźne przeciwwskazania do uprawiania większości rodzajów aktywności, może to dotyczyć między innymi mam, które mają regularne krwawienia i plamienia w ciąży, stwierdzono u nich niskie położenie łożyska czy też towarzyszą im takie choroby jak astma, cukrzyca, problemy z sercem i krążeniem. O czym warto jeszcze pamiętać? Każdy rodzaj aktywności, nawet jeżeli jest to tylko joga należy skonsultować z prowadzącym lekarzem.

Default image
Karolina Woźniak
Odkąd pamiętam fascynowała mnie praca z ludźmi, dlatego z wykształcenia jestem psychologiem. Ponieważ jednak w życiu często pojawiają się niespodziewane drogi, nigdy nie pracowałam w zawodzie. Od ukończenia studiów na Uniwersytecie Warszawskim realizuję się zawodowo w agencjach reklamowych. Praca jest moją pasją, jednak staram się równoważyć ją z życiem domowym oraz rozwojem osobistym.
Articles: 119