Motoryka mała – czym jest i jaką pełni rolę?

Mała motoryka to określenie bardzo często pojawiające się przy okazji rozmów na temat rozwoju dzieci, jednak nie dla wszystkich rodziców jest ono zrozumiałe. Co oznacza ten termin? Jaką rolę pełni mała motoryka w rozwoju dziecka?

Czym jest mała motoryka?

Motoryka mała to – mówiąc najprościej – poziom sprawności ruchowej dotyczący wszelkich czynności i działań, które wykonywane są za pomocą dłoni. W przeciwieństwie do tzw. dużej motoryki chodzi tu o drobne ruchy, które jednocześnie wymagają od dziecka większej koncentracji i cierpliwości.

Mała motoryka to sprawność rąk, którą można zaobserwować podczas takich czynności jak np. rysowanie, pisanie, malowanie, lepienie z plasteliny, wycinanie, zawiązywanie sznurowadeł, zapinanie guzika, jedzenie palcami, obsługa sztućców. Umiejętności te nie są wrodzone – dziecko wykształca je i nabywa podczas swojego rozwoju już od pierwszych miesięcy życia. Dzieje się to poprzez swobodny ruch, ale także poprzez obserwację i naśladowanie zachowań osób z otoczenia.

Zobacz też:  Bunt dwulatka - objawy, ile trwa? jak reagować?

Rozwijanie małej motoryki od okresu niemowlęcego

Przykładem wczesnego rozwijania małej motoryki jest niemowlę, które najpierw jedynie macha rękoma, później próbuje chwytać przedmioty, a w kolejnych etapach jest już w stanie trzymać jedną dłonią np. butelkę czy grzechotkę, poruszać nimi, przekładać. Za jakiś czas dziecko może dzięki temu np. zbudować prostą konstrukcję z klocków, próbować samodzielnie jeść, tworzyć pierwsze rysunki kredkami.

Z każdym następnym miesiącem życia maluch opanowuje nowe umiejętności. Sprawność jego dłoni wzrasta, a ruchy stają się bardziej precyzyjne. W okresie edukacji przedszkolnej dziecko nie powinno mieć problemów z prawidłowym trzymaniem kredki, robieniem szlaczków, wycinaniem nożyczkami, nawlekaniem koralików, jedzeniem łyżką i widelcem, tworzeniem bardziej zaawansowanych budowli z klocków czy układaniem puzzli o odpowiedniej dla wieku ilości elementów.

Mała motoryka w rozwoju dziecka – dlaczego istotna?

Specjaliści często podkreślają, jak ogromną rolę odgrywa mała motoryka w rozwoju dziecka. Rodzice często nie zdają sobie z tego sprawy, bagatelizując ćwiczenia i zabawy sprzyjające usprawnianiu dłoni. Dlaczego motoryka mała jest dla dziecka aż tak ważna? Przede wszystkim to jeden z głównych czynników wpływających na ogólne funkcjonowanie małego człowieka, w tym w dużej mierze na jego sprawność fizyczną. Bez tego dziecko nie będzie w stanie prawidłowo opanować pisania i może mieć spore trudności już od początku nauki szkolnej. Motoryka mała przekłada się również na koncentrację, koordynację wzrokowo-ruchową, orientację przestrzenną oraz nabywanie umiejętności czytania.

Zobacz też:  W jakim wieku dziecko może wsiadać na rowerki biegowe?

Motoryka mała – jak ćwiczyć?

Dzieci rozwijają małą motorykę w czasie codziennych zabaw i czynności. Rodzice powinni każdego dnia prowokować sytuacje, podczas których maluch, nawet zupełnie nieświadomie, będzie ćwiczył sprawność swoich dłoni. Sposobów jest wiele – oczywiście dorosły musi zadbać o to, by ich poziom był dostosowany do wieku i stopnia rozwoju dziecka.

Mała motoryka dotyczy nie tylko rysowania czy kolorowania. Prace plastyczne warto urozmaicać, pozwalając maluchowi na malowanie palcami, zabawę masą solną, robienie kulek z papieru. W przypadku najmłodszych dobrze sprawdzą się popularne maty edukacyjne czy tablice manipulacyjne. Starsze dzieci można zachęcać do pomocy w pracach domowych, np. przy lepieniu pierogów, obieraniu owoców (pomarańczy, mandarynek), przypinaniu prania, segregacji drobniejszych elementów. Mała motoryka zawsze doskonale rozwija się też podczas zabaw klockami.

Default image
Alicja Bąk
Zawsze chciałam pracować z dziećmi. Być może wynika to z faktu, że w młodości zajmowałam się dużo młodszą siostrą, a może po prostu… to pewien rodzaj powołania? Nie wiem ? W każdym razie tuż po maturze wiedziałam, że moim wyborem będzie kierunek pedagogiczny. Ostatecznie zostałam absolwentką pedagogiki małego dziecka z wychowaniem przedszkolnym.
Articles: 98