Naturalne sposoby na wzmocnienie odporności u dziecka

Jesień i okres zimowo-wiosenny to dobry czas, aby zadbać o odporność dziecka. Wzmocniony organizm lepiej znosi różne infekcje, a także szybciej regeneruje się po ich przejściu. W procesie budowania odporności dieta jest jednym z ważniejszych czynników.

Dieta na odporność

Odporność kształtuje się już w okresie życia płodowego, jednak po urodzeniu potrzebuje czasu, aby dojrzeć i podjąć właściwe funkcje. Jednym z ważniejszych czynników usposabiających układ immunologiczny malucha jest mleko matki. Naturalny pokarm to bezcenne źródło składników odżywczych, korzystnie oddziaływujących na system ochronny organizmu dziecka oraz jego mikroflorę jelitową. W późniejszych okresach dzieciństwa dieta nadal odgrywa jedną z najbardziej istotnych ról. Przede wszystkim należy zadbać o zróżnicowane menu, bogate w warzywa i owoce, ryby, mięso oraz kasze i produkty zbożowe, przetwory mleczne, nabiał, orzechy, pestki, nasiona i wodę. Szczególnie ważne witaminy dla dzieci to: A, C, E i D. Nie można także zapominać o substancjach mineralnych, w tym selenie, cynku i żelazie. Nieocenione są również kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6. Niemniej ważne są probiotyki, które zmniejszają odpowiedź zapalną organizmu oraz zatrzymują proces kolonizacji bakterii chorobotwórczych w przewodzie pokarmowym. Składniki tego typu można znaleźć w produktach mlecznych ze szczepem kwasu mlekowego z rodziny Lactobacillus lub Bifidobacterium. Źródłem probiotyków są także kiszonki z kapusty, ogórków i buraków. Dietę dziecka można ponadto wzmocnić domowymi syropami i innego rodzaju naturalnymi przetworami, takimi jak dżemy, soki, napary i musy. Dobroczynny wpływ na zdrowie mają m.in.: rumianek, lawenda, nawłoć, tymianek, krwawnik, pokrzywa, lipa, dzika róża, maliny, czarne porzeczki i czarny bez, czosnek, miód, imbir, aronia, jeżyny czy pigwa. Produkty na bazie tego typu surowców można zarówno podawać bezpośrednio z łyżeczki, jak i wykorzystywać jako ciekawe dodatki do ciast, deserów, sosów, owsianki, naleśników i innych posiłków, ale także do kąpieli, masaży, kompresów i aromaterapii.

Inne metody na wzmocnienie odporności

Jednym z naturalnych sposobów na odporność dziecka jest ruch na świeżym powietrzu bez względu na pogodę, regularne wietrzenie mieszkania oraz odpowiednie dostosowanie ubioru do warunków atmosferycznych. Zabawy na dworze to nie tylko aktywność fizyczna, ale też duża dawka tlenu. Szykując się na wyjście, nie należy zakładać dodatkowych warstw odzieży w myśl zasady „na wszelki wypadek”. Tylko niemowlęta mogą wymagać okrycia lekkim kocem, z kolei starszaki powinny nosić tyle samo warstw co dorośli. Dotlenione po zajęciach rekreacyjnych dziecko lepiej sypia. Organizm niewypoczęty jest bardziej podatny na infekcje, a ponadto gorzej je znosi. Podobny efekt dają stres i napięcia emocjonalne. Taka sytuacja jest częstym źródłem zachorowań, szczególnie w pierwszych tygodniach roku szkolnego i przedszkolnego. Może mieć także związek z rozstaniem rodziców lub też ze znacznymi zmianami w ich życiu zawodowym, wpływającymi bezpośrednio na sytuację domową, np. podjęcie pracy przez mamę i jej długa nieobecność w ciągu dnia. W związku z tym dobrze jest zapewnić dziecku dużą porcję relaksu, przyjemności i poczucia bezpieczeństwa.

Default image
Redakcja
Articles: 1