Rehabilitacja stawu skokowego

Rehabilitacja stawu skokowego

Urazy stawu skokowego dotyczą nie tylko sportowców. Silny ból i opuchlizna mogą utrudnić, a czasem wręcz całkowicie uniemożliwić chodzenie. W procesie leczenia konieczne może okazać się czasowe unieruchomienie kończyny, a nawet przeprowadzenie operacji chirurgicznej. W obu przypadkach niezbędna później będzie rehabilitacja. Odpowiednio dobrane ćwiczenia na staw skokowy po skręceniu lub innym urazie umożliwią bezpieczny powrót do pełnej sprawności. Sprawdź, jak wzmocnić staw skokowy.

Rehabilitacja stawu skokowego – ćwiczenia

Powrót do uprawiania sportu po kontuzji stawu skokowego powinien być stopniowy. Postępowanie rehabilitacyjne w dużej mierze zależy od rodzaju urazu, rozległości uszkodzeń w obrębie stawu skokowego, stopnia nasilenia objawów i ogólnego samopoczucia pacjenta. Duże znaczenie ma również to, czy u pacjenta zastosowano jedynie czasowe unieruchomienie, czy przeprowadzono także zabieg chirurgiczny1.

Ćwiczenia na wzmocnienie stawu skokowego można zacząć wykonywać niedługo po ustąpieniu silnych dolegliwości bólowych. O rozpoczęciu rehabilitacji powinien zadecydować lekarz w porozumieniu z fizjoterapeutą. Po całkowitym wygojeniu się ran można rozpocząć trening aerobowy. Chcąc uzyskać możliwie jak najlepsze efekty, ćwiczenia na staw skokowy należy wykonywać regularnie i sumiennie nawet przez okres kilku tygodniu1.

Zobacz też:  Ketony w moczu w ciąży - przyczyny i leczenie

Skręcenie stawu skokowego – ćwiczenia

Jednym z najczęstszych urazów stawu skokowego jest skręcenie, dlatego dla przykładu omówimy sobie teraz ćwiczenia po skręceniu stawu skokowego. Treningi zazwyczaj można rozpocząć już po ok. 3 dniach. W tym czasie wskazana jest mobilizacja tkanek miękkich oraz wykonywanie zgięcia podeszwowego i grzbietowego w stawie skokowo-goleniowym. Fizjoterapeuci często polecają ćwiczenia z taśmą na staw skokowy. Oprócz tego rekomendowana jest jazda na rowerze stacjonarnym2.

Po ok. 2 tygodniach od wystąpienia urazu można zacząć wzmacniać poszczególne mięśnie, w tym mięsień trójgłowy łydki, mięsień piszczelowy przedni i tylny oraz mięśnie strzałkowe. Ponadto można wykonywać ćwiczenia na stabilizacje stawu skokowego z wykorzystaniem poduszki sensorycznej2.

Czy można robić ćwiczenia na wzmocnienie stawu skokowego samemu w domu?

Domowa rehabilitacja stawu skokowego bez wcześniejszej konsultacji z fizjoterapeutą nie jest wskazana. Nie mając wiedzy w zakresie postępowania po urazach, wykonując nawet najprostsze ćwiczenia na staw skokowy, można wyrządzić sobie dużą krzywdę.

Zaszkodzić może nieprawidłowa technika wykonywania ćwiczeń lub zły dobór ćwiczeń. Warto więc udać się do rehabilitanta, który dobierze odpowiedni plan treningowy oraz zaprezentuje prawidłowy sposób wykonywania ćwiczeń i dopiero wtedy będziemy mogli zacząć ćwiczyć w domu. Jeśli chodzi o ćwiczenia na staw skokowy po złamaniu, sytuacja wygląda identycznie – powinien dobrać je fizjoterapeuta.

Zobacz też:  Dwumiesięczne dziecko - rozwój

Ćwiczenia na staw skokowy nasilają ból – co robić?

Choć ćwiczenia stawu skokowego powinno się wykonywać do granicy bólu, to może się zdarzyć, że po zakończonej rehabilitacji uporczywe dolegliwości się nasilą. Do miejscowego, objawowego leczenia bólu o nasileniu łagodnym do umiarkowanego oraz do leczenia stanu zapalnego, występującego po tępych urazach o znacznym nasileniu w obrębie małych i średnich stawów oraz struktur okołostawowych wykorzystać można Diky3.

Diky to lek w postaci aerozolu, zawierający diklofenak – substancję o działaniu przeciwzapalnym i przeciwbólowym należącą do grupy niesteroidowych leków przeciwzapalnych. Produkt można kupić w aptece bez recepty. Przed zastosowaniem należy przeczytać ulotkę, ponieważ Diky to lek, a każdy lek niewłaściwie stosowany może zagrażać życiu i zdrowiu3.

Poprawa powinna nastąpić w ciągu 3 dni od zastosowania leku. Jeśli ból w obrębie stawu skokowego nie ustąpi, wskazana jest konsultacja lekarska3

Bibliografia:

  1. McMahon J., Medycyna sportowa. Współczesne metody diagnostyki i leczenia, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2009. XIV,
  2. Aptowicz J., Biernat, Biernat U. i in., Fizjotrepia po skręceniu stawu skokowo-goleniowego, Centrum Rehabilitacji Ruchowej im. Stefana Bołoczko.
  3. Witryna: https://www.dikyspray.pl (dostęp: 2021.12.20.).
Zobacz też:  Czy można zrobić tatuaż w ciąży?

Sprawdź także:

Może Cię także zainteresować: