Skoki rozwojowe w 1 roku życia

Gdy na świat przychodzi pierwsze dziecko, rodzice muszą nauczyć się i poznać wiele nowych rzeczy.
skoki rozwojowe

Gdy na świat przychodzi pierwsze dziecko, rodzice muszą nauczyć się i poznać wiele nowych rzeczy. Mimo, iż powstało sporo już poradników dla młodych rodziców, a położne i rodzina zasypują ich informacjami o tym, jak się obchodzić z maluszkiem, bywają sytuacje, w których rodzice są bezradni i kompletnie nie wiedzą, jak się zachować. Każde dziecko bowiem jest inne, i każde pewne etapy przechodzi na swój własny, indywidualny sposób. Warto wiedzieć, że od momentu urodzenia (szczególnie przez pierwszy rok) pojawia się wiele zachowań u dzieci, które fachowcy profesjonalnie nazywają skokiem rozwojowym. Dzieci czasami płaczą lub pojawiają się u nich pewne triki, które właśnie wynikają z rozwoju układu nerwowego. Najbardziej widoczne są skoki rozwojowe po ukończeniu każdego miesiąca u dziecka, gdyż w tym okresie maluch coraz więcej nowych rzeczy przyswaja oraz coraz więcej nowych bodźców od środowiska otrzymuje. Co więc należy wiedzieć o skoku rozwojowym? Jak to wszystko wygląda u niemowlaków i starszych dzieci? Zapraszam do zapoznania się z poniższym artykułem. Naprawdę warto.

Pierwszy miesiąc

Gdy pojawia się nowy członek rodziny w naszym domu, młodzi rodzice poświęcają mu 100% uwagi i czasu. Reagują na każdy płacz, karmią o odpowiednich porach, często przewijają oraz w miarę możliwości pokazują mu świat. Pierwszy miesiąc życia dla takiego młodego człowieka jest bardzo trudny, gdyż musi nauczyć się żyć poza brzuszkiem mamy (co wcale nie jest takie proste). Niemowlak powoli w tym czasie zapoznaje się z otoczeniem, przyswaja dźwięki, które go otaczają oraz obrazy, do których powoli się przyzwyczaja. Mimo, iż w pierwszym miesiącu życia niemowlak głównie śpi (kilkanaście razy na dobę) oraz je – można zauważyć już pewne zmiany, które w nim zachodzą. Maluch czuje bliskość mamy i chce, by go często przytulać (a nawet nosić), lubi bezpośredni kontakt ze skórą rodziców oraz jest ciekawy osób, które codziennie spędzają z nim 24 godziny na dobę. Już w tym czasie płacz może symbolizować głód, przepełnioną pieluszkę lub chęć przytulenia się do mamy. W pierwszym miesiącu malec zdecydowanie potrzebuje bardzo dużo uwagi i atencji rodziców, których powoli zaczyna poznawać.

Drugi miesiąc

Na przełomie pierwszego i drugiego miesiąca pojawiają się już zauważalne skoki rozwojowe u niemowlaka. To w tym czasie bardzo często rodzice przerażeni udają się do pediatry, gdyż są zaniepokojeni wieloma zachowaniami, które dostrzegli u swoich maluchów. W tym czasie mogą już zacząć się pojawiać bowiem pewne odruchy u dzieci, które są jak najbardziej normalne i świadczą o prawidłowym rozwoju niemowlaka. Do takich należy między innymi „odruch Moro”, który przypomina trochę odruch osoby, która się wystraszyła. Najczęściej występuje on, gdy maleństwo śpi. Zdarza się także, że niemowlak w tym czasie podnosi rączki lub nóżki (lub wszystko na raz) do góry i powoli opuszcza. Drugi miesiąc to także czas, gdy maluszek (jeszcze nieświadomie) chwyta paluszki rodziców. Wielu rodziców bardzo rozczula ten widok, gdyż maluch jak złapie palec to nie chce go puścić. Po tym skoku rozwojowym można także zauważyć większe zaciekawienie u dzieci otaczającym je światem.

Trzeci miesiąc

Skoki rozwojowe niemowląt mogą przechodzić w bardzo zróżnicowany sposób. W tym czasie niektóre dzieci bardzo się wyciszają, a niektóre – wręcz odwrotnie – są płaczliwe, rozdrażnione, nic im nie pasuje, nie mogą spokojnie spać, a gdy zasną często się budzą. Między drugim a trzecim miesiącem można zauważyć bardzo duże zmiany u dzieci. Większość z nich bowiem doskonale poznaje już swoich rodziców i nie chcą być zostawiani sami w pokoju bez możliwości patrzenia na nich. Niektóre dzieci zaczynają obserwować swoje rączki i paluszki – bardzo długo im się przyglądają oraz nimi manewrują w różne strony. Cały czas bowiem pragną tulić się do mamy, jednak chętnie witają odwiedzających ich gości. Okres między drugim a trzecim miesiącem to czas, gdy dziecko zaczyna mieć już swój rytm. O stałych porach je, o stałych godzinach ma drzemki oraz w miarę regularnie budzi się w nocy na jedzenie. Trzeci miesiąc to także czas, gdy maluch zaczyna czerpać przyjemność z kąpieli i zaczyna się do niej przyzwyczajać. Czasami skoki rozwojowe w trzecim miesiącu bywają tak duże, że rodzice zauważają jak maluch szybko rośnie, że zaczyna ich poznawać, a nawet zaczyna się uśmiechać i wydawać z siebie pewne dźwięki. Dziecko zdecydowanie staje się bardziej kontaktowe i chętne do zabawy.

Czwarty miesiąc

Gdy dziecko kończy czwarty miesiąc, wielu rodziców zgodnie twierdzi, iż ich niemowlak powoli zamienia się w bobasa, który już jasno potrafi wyrazić co chce. Dziecko, gdy kończy bowiem cztery miesiące, domaga się więcej uwagi (ale już nie chce być tylko przytulanym, tylko chce by rodzice z nim zaczęli się bawić). W tym okresie maluch bardzo chętnie patrzy na grzechotki (czasami nawet umie już je trzymać w rączce i się nimi bawi), bardzo interesują go kolory kontrastowe takie jak np. biały, czerwony, czarny oraz zwraca uwagę na kręcące się pozytywki, które ozdabiają jego łóżeczko. Skok rozwojowy w tym miesiącu znacznie nabiera tempa. U niektórych dzieci pojawiają się nawet „swędzące” dziąsła, które wraz z ogromnym ślinieniem się oraz braniem wszystkiego co się spotka do buzi – jest oznaką powolnego wychodzenia ząbków. Jak w każdej „miesięcznicy”, czwarty miesiąc może być pełen nowych odruchów, które czasami mogą zaniepokoić rodziców. Nie warto jednak się stresować, gdyż wiele z nich właśnie związanych jest ze skokiem rozwojowym malucha i uczeniem się nowych rzeczy. Niektóre maluchy w tym czasie często budzą się w nocy, niektóre wyginają się i mają odruch „rzucania główką na wszystkie strony”. Jeszcze inne prężą się lub mają odruch „drgawek”. Jeśli są to objawy właśnie związane ze skokiem rozwojowym – zapewne miną w przeciągu kilku dni.

Piąty miesiąc

Na przełomie czwartego/ piątego miesiąca nasze dziecko już całkiem sporo rozumie oraz potrafi wyrazić swoje pragnienia przez płacz, krzyk, śmiech. Często początek piątego miesiąca obfituje w poznawanie nowych smaków (niektóre mamy zaczynają rozszerzać dietę już w czwartym miesiącu, inne dopiero w szóstym). Niektóre maluchy są już na tyle silne, że spokojnie mogą siedzieć (np. z dobrą asekuracją). Piąty miesiąc to czas, gdy dzieci chętnie spacerują, obserwują nowe rzeczy, dostrzegają otaczające je zwierzęta oraz potrafią rozróżnić smaki. W tym czasie skok rozwojowy często objawia się rozdrażnieniem i znaczną płaczliwością dziecka (szczególnie w nocy). Po wprowadzeniu nowych potraw mogą pojawiać się pierwsze alergie i uczulenia na dane produkty, co również może spowodować problemami z brzuszkiem. Wielu rodziców często mówi, iż właśnie w piątym miesiącu w ich dzieciach coś się „poprzestawiało”, gdyż z powodu skoku rozwojowego zaczęły one częściej się budzić w nocy lub kompletnie odechciało im się drzemek w ciągu dnia.

Pół roku

Sześć miesięcy to już jest powód do świętowania. Wiele maluchów dobrze już trzyma główkę oraz spokojnie sięga samodzielnie po przedmioty, które są w ich zasięgu ręki. Niestety, szósty miesiąc to u wielu dzieci bardzo ciężki czas, gdyż skoki rozwojowe są bardzo, bardzo duże w tym okresie. Po pierwsze, maluchowi zaczynają wychodzić ząbki (najczęściej są to jedynki), co sprawia, że maluchy są rozdrażnione, często gorączkują, mają biegunkę oraz kompletnie nie mogą zasnąć. Dodatkowo, natłok wrażeń w ciągu dnia dla niektórych dzieci jest tak duży, że nie mogą zasnąć w nocy. Często skok rozwojowy w tym okresie objawia się „rzucaniem” malucha po całym łóżku oraz częstym przewracaniem się i obracaniem dookoła siebie. Niektóre dzieci pokazują już mocno złość rzucając rzeczami poza swoje łóżeczko lub wręcz definitywnie odmawiają w nim spania poprzez długi i intensywny płacz, który ma doprowadzić do tego, że rodzice zabiorą malucha do swojego łóżka.

Skoki rozwojowe

Siedem miesięcy

Skoki rozwojowe dziecka są odzwierciedleniem tego, jak nasz maluch w krótkim czasie musi pojąć wiele rzeczy. Siódmy miesiąc to czas, gdy większość dzieci zaczyna samodzielnie siadać. Mamy szybko zauważą, że gdy dziecko opanuje tą umiejętność, to będzie chciało już tylko siedzieć. Dzieci są zachwycone każdą nową umiejętnością i z każdej ogromnie się cieszą. Dlatego też, rodzice powinni jak najczęściej chwalić maluchy, głaskać je oraz „bić im brawo”, by te czuły się docenione i wyjątkowe. W siódmym miesiącu dzieci jak najbardziej zaczynają rozumieć co wolno a co nie wolno. Dlatego też, jest to dobry czas, by rodzice byli konsekwentni w wychowaniu maluszka i już teraz uczyli go pozytywnych zachowań, a negatywne – negowali. W siódmym miesiącu, wielu rodziców także może obserwować, jak ich maluchy poznają nowe smaki oraz jak chętnie obserwują otaczający je kolorowy świat. Dzieci w tym okresie wszystkiego chcą dotknąć (a najlepiej potrzymać) oraz najchętniej to wszystko wzięłyby do buzi.

Osiem miesięcy

Zapewne u naszych maluchów pojawiły się już przynajmniej dwa ząbki, więc rodzice mogą obserwować, jak dziecko ze smakiem zajada się nowymi rzeczami. Maluch bardzo chętnie w tym czasie śmieje się (na głos) oraz bawi się zabawkami przeznaczonymi do jego wieku. Osiem miesięcy to również dobry czas, by nauczyć malucha „czytania książeczek” -oczywiście rodzice czytają a maluch słucha i obserwuje obrazki w nich się znajdujące. Warto robić to codziennie przynajmniej przez 10 minut, by maluch przyzwyczaił się do tego rytuału. Początek ósmego miesiąca to czas, gdy dziecko chętnie uczy się nowych rzeczy, ale także gdy zaczyna obserwować rodziców i powtarzać te czynności, które dorośli wykonują. Jedną z nich jest np. oglądanie telewizji. Wielu maluchów tak fascynują zmieniające się obrazy, że potrafią nawet kilka godzin spędzić nieruchomo przed ekranem telewizora. Jest to duży błąd, gdyż dzieci do 2 roku życia nie powinny mieć zbyt dużo kontaktu z telewizją oraz innymi sprzętami elektronicznymi. W tym przypadku wieczorne rozdrażnienie, płacz i trudności w zasypianiu nie są spowodowane skokiem rozwojowym, a zbyt dużymi bodźcami, które dochodzą do maluchów właśnie z telewizora.

Dziewięć miesięcy

Wiele mam przeżywa dziewiąty miesiąc dziecka, gdyż właśnie teraz można najlepiej dostrzec jak maluch chce być samodzielny. Dzieci w tym czasie próbują jeść własnymi rączkami, starają się same trzymać butelkę, chętnie bawią się otaczającymi je zabawkami oraz nie potrzebują już tak dużo czułości mamy jak wcześniej. W dziewiątym miesiącu, dzieci więcej gaworzą, co można zauważyć szczególnie w nocy, gdy chce się je położyć spać. Niektóre maluchy już bardzo definitywnie pokazują, że nie chcą iść spać, nie chcą iść na spacer, a nawet nie chcą jeść.

Dziesięć miesięcy

Nasz maluch powoli zaczyna raczkować oraz chce samodzielnie odkrywać wszystkie zakątki swojego otoczenia. Dzieci w tym wieku mniej się budzą w nocy (niektóre już nie budzą się wcale). 10-miesięczne dzieci wiele już rozumieją oraz szybko przyswajają to co mówią do nich rodzice. Niektóre potrafią już wymówić kilka prostych słów takich jak „mama”, „am am”. Rodzice w tym czasie prawie codziennie dostrzegają skoki rozwojowe u maluchów, kiedy to dzieci zaskakują ich nowymi umiejętnościami. Wiele z bobasów doskonale rozumie, iż mama je woła do jedzenia, spania czy przebrania.

Jedenaście miesięcy

Maluch zbliża się do pierwszych urodzin. Powoli staje na nóżki chwytając się przy tym mebli oraz nóg rodziców. Niektóre dzieci nawet przez chwile potrafią samodzielnie ustać bez pomocy. Skok rozwojowy w tym czasie można zauważyć każdego dnia, gdyż dziecko uczy się tego wszystkiego, co pokazują mu rodzice. Takie maluchy chętnie bawią się z dorosłymi i rodzeństwem, oraz doskonale znają już swój plan dnia. Niestety, w tym czasie bardzo często uaktywniają się też ząbki, które powodują ogromne ślinienie się oraz ból.

Roczek

Pierwsze urodziny to wyjątkowa okazja do świętowania, szczególnie gdy jest to czas pierwszych kroków dziecka. W każdej chwili maluch może przejść samodzielnie kawałek niczego się już nie trzymając. Rodzice w tym czasie często zauważają, jak ich bobasy stają się już dziećmi zupełnie samodzielnymi i mądrymi, które podatne są na wszystko, co ma do zaoferowania ich otoczenie.


Sprawdź także:

Archiwum: grudzień 2019
Photo of author

Alicja Bąk

Zawsze chciałam pracować z dziećmi. Być może wynika to z faktu, że w młodości zajmowałam się dużo młodszą siostrą, a może po prostu… to pewien rodzaj powołania? Nie wiem ? W każdym razie tuż po maturze wiedziałam, że moim wyborem będzie kierunek pedagogiczny. Ostatecznie zostałam absolwentką pedagogiki małego dziecka z wychowaniem przedszkolnym.

Popularne wpisy: