Winogrona w ciąży – czy można jeść?

Niektóre owoce są tak pyszne, że naprawdę bardzo trudno jest się im oprzeć. Co chwilę sięga się po kolejny. Wystarczy moment, aby zjeść pół kilograma lub więcej. Właśnie tak jest w przypadku winogron. Gdy pojawiają się w sprzedaży późnym latem oraz wczesną jesienią, są tak tanie, a jednocześnie tak pyszne, że wszyscy kupują je bez opamiętania. I generalnie warto przez tych kilka tygodni w roku oddawać się przyjemności ich smakowania. Trzeba tylko pamiętać o pewnych ograniczeniach, które muszą na siebie nałożyć na przykład kobiety w ciąży.

Dlaczego warto jeść winogrona w ciąży?

Czy można jeść winogrona w ciąży? Odpowiedź na to pytanie nie jest tak jednoznaczna. Kobiety muszą zdawać sobie sprawę z tego, że winogrona zawierają zarówno wiele pozytywnych składników odżywczych, które świetnie wpływają na zdrowie ich organizmu oraz wspierają rozwój dziecka, jak też jeden składnik mogący mieć negatywny wpływ. Wśród tych dobrych jest między innymi wapń, a także potas i polifenole. Dobrze działają zatem chociażby na układ krwionośny, układ odpornościowy oraz trawienny. Dlatego też ich spożywanie w limitowanych ilościach jest jak najbardziej pozytywne dla ludzkiego organizmu.

Zawierają magnez, który przeciwdziała pojawianiu się przykurczy mięśni. Mają również składniki wpływające na budowanie odporności organizmu, a to przecież szczególnie ważne w ciąży. Dlaczego? Każda wirusowa lub bakteryjna infekcja może źle się skończyć, dlatego zawsze lepiej zdusić je w zarodku lub w ogóle nie doprowadzić do ich pojawienia się. Silny układ odpornościowy to cel, o który powinna zawalczyć każda przyszła mama. Można to robić właśnie poprzez dobrą dietę. Winogrona są jednym z jej elementów. Co zatem szkodzi w winogronach? To składnik, który nazywa się resweratrol. Z jednej strony pozytywnie wpływa on na obniżenie poziomu cholesterolu we krwi. Ma niestety jednak jedną ciemną stronę, o której poniżej.

Winogrona w ciąży – dlaczego trzeba na nie uważać?

Dlaczego trzeba zatem uważać na winogrona w ciąży, skoro teoretycznie mają tak wiele dobrych składników odżywczych? Bo wspominany powyżej resweratrol może negatywnie wpływać na rozwój trzustki u dzieci będących w łonie matki. Co więcej, nie są to tylko przypuszczenia naukowców, a fakty, które zostały ustalone podczas badań medycznych. Nie oznacza to oczywiście, że kobiety w ciąży muszą całkowicie zrezygnować z jedzenia winogron. Trzeba tylko zaznaczyć, że ich wpływ na rozwijające się dziecko nie jest jednoznacznie pozytywny. Dlatego też zalecana jest ostrożność, rozwaga podczas spożywania winogron, tak, by nie objadać się nimi ponad miarę. Ta zasada dotyczy zresztą wszystkich produktów spożywczych, które w ciąży należy spożywać z wielką ostrożnością. Jeśli je się je z umiarem, nie są szkodliwe. Zjadanie dużych porcji oraz sięganie po nie bardzo często to już zupełnie inna sprawa.

Winogrono w ciąży – mamo uważaj na cukier!

Jest jeszcze jeden negatywny aspekt związany z nadmiernym spożywaniem winogron. Chodzi o to, że w swoim składzie zawierają one naprawdę dużo cukru, a poza tym mają też wysoki indeks glikemiczny. Oznacza to, że absolutnie nie są to owoce dietetyczne, które można zajadać bez opamiętania. Jest wręcz na odwrót. Osoby, które walczą o ładną sylwetkę, muszą unikać winogron. Te owoce są kaloryczne, dlatego kobiety w ciąży powinny uważać na nie również z tego powodu. Nie są wskazane dla pań, które mają podejrzenie cukrzycy ciążowej lub na nią cierpią. Po zjedzeniu winogron bardzo szybko wzrasta poziom cukru we krwi.

Można wręcz powiedzieć, że szybuje do góry. To właśnie ten kolejny dosyć niebezpieczny aspekt związany ze zjadaniem winogron. Ponoć można obniżyć ich indeks glikemiczny w ten sposób, że poda się je w formie winogron pieczonych. Przygotowuje się je tak, że polane odrobiną octu balsamicznego, a następnie posypane rozmarynem, zapieka się w piekarniku. Należy poczekać, aż puszczą sok i staną się rozkosznie mięciutkie.

Jak bezpiecznie jeść winogrona w ciąży?

Jaki jest bezpieczny sposób na jedzenie winogron w ciąży? Jeżeli już je wybieramy, to decydujmy się na winogrona ciemne. Dlaczego? Bo to właśnie one mają w swojej skórce polifenole, które mają pozytywny wpływ na niszczenie wolnych rodników w organizmie. Dlatego właśnie to czerwone wino ma też te właściwości, a nie wino białe. Starajmy się jednorazowo zjadać nie więcej niż 100 g owoców. To wbrew pozorom niewiele, ledwie kilka kulek. Niestety winogrona są dosyć ciężkie, dlatego też malutka garść owoców waży sporo. Warto mieć to pod kontrolą.

Default image
Karolina Woźniak
Odkąd pamiętam fascynowała mnie praca z ludźmi, dlatego z wykształcenia jestem psychologiem. Ponieważ jednak w życiu często pojawiają się niespodziewane drogi, nigdy nie pracowałam w zawodzie. Od ukończenia studiów na Uniwersytecie Warszawskim realizuję się zawodowo w agencjach reklamowych. Praca jest moją pasją, jednak staram się równoważyć ją z życiem domowym oraz rozwojem osobistym.
Articles: 89