Nawał pokarmu

Każda matka w pierwszych dniach po porodzie doświadczy nawału pokarmu. Nawał to naturalny i wypełni oczekiwana etap laktacji. W jego rezultacie znacząco zwiększa się ilość wytworzonego przez organizm matki pokarmu. Niestety może się to wiązać z pewnymi niedogodnościami. Co warto wiedzieć o nawale pokarmu?

Naturalna reakcja organizmu

W zależności od wielu czynników nawał pokarmu najczęściej pojawia się między 2 a 6 dobą po narodzinach dziecka. Należy podkreślić, że jest to w pełni naturalna i oczekiwana reakcja, która jest rezultatem zwiększonej ilości prolaktyny w organizmie matki. Do zwiększonej ilości prolaktyny w ciele dochodzi w wyniku ssania piersi matki przez noworodka. Z jakimi konsekwencjami się to wiąże?

Należy utrzymać w świadomości, czas po porodzie to okres wysokiej niestabilności gospodarki hormonalnej w organizmie. W związku z tym może dojść do pojawienia się kilku objawów, które mogą w początkowym okresie płynąć na komfort życia matki. Podczas nawału pokarmu, czyli pożądanego etapu w czasie laktacji może dojść między innymi do różnorodnych objawów ze strony piersi.

Matki najczęściej zgłaszają problem uczucia ciężkości piersi, czy też ich przepełnienia. W niektórych przypadkach może również dojść do pojawienia się uczucia ciepła, a nawet do wrażenia rozpierającego ciśnienia wewnątrz piersi. Niemniej jednak w żadnym przypadku nie powinno pojawić się uczucie bólu. Jakikolwiek intensywna objawy bólowe ze strony piersi muszą być skonsultowane z lekarzem.

Nawał pokarmu – dodatkowe utrudnienia

W znakomitej większości przypadków, jeżeli dziecko będzie prawidłowo przystawiane do piersi nawał pokarmu powinien przebiegać bez problemowo. W sytuacji, w której dziecko będzie ssało pierś regularnie i intensywnie nawał pokarmu może przejść niezauważony. Dlatego tak ważne jest, aby starać się nie dopuszczać do dłuższych przerw pomiędzy karmieniami. Minimum to 8 karmień na dobę.

W przeciwnym wypadku może dojść do pojawienia się tkliwości i napięcia w okolicach piersi. Szczęśliwie istnieje szereg ćwiczeń oraz sposobów, które pozwolą na złagodzenie wszystkich niepożądanych objawów ze strony piersi, jeżeli młoda matka będzie miała z nimi do czynienia. Jakie są najpopularniejsze ćwiczenia łagodzące objawy ze strony piersi? Jak się do nich przygotować?

Masaż piersi

Jednym z najskuteczniejszych sposobów jest odpowiednio przeprowadzony masaż piersi, który poprzez podniesienie poziomu oksytocyny w matczynym organizmie przyczyni się do łatwiejszego wypływu pokarmu. Dodatkową zaletą tego rodzaju masażu jest
szybsze ustabilizowanie gospodarki hormonalnej kobiety. Jak się przygotować oraz jak przebiega masaż?

Pierwszym etapem przygotowania do ćwiczenia jest tak zwany siad płotkarski, który polega na wyprostowaniu lewej nogi oraz na dociągnięciu prawej nogi do spojenia łonowego. Kolejnym etapem ćwiczenia jest delikatne ułożenie dłoni na piersiach. Istotne jest, aby największa część otoczki została ułożona pomiędzy palcem serdecznym a środkowym. Jaki jest kolejny krok ćwiczenia?

Następnie przystępujemy do masażu poprzez krążenia masujące ruchem na zewnątrz. Kolejnym etapem jest zmiana nóg oraz zmiana kierunku masażu piersi do wewnątrz. Należy mieć na uwadze, ilość obrotów, która może okazać się skuteczna to 36. Zaleca się jednak, aby mama wykonywała od 70 do 120 obrotów. Można również zastosować inne rodzaje masażu ważne jest jednak, aby były one delikatne.

Odpowiednie okłady

Doskonałym sposobem na poradzenie sobie z niedogodnościami, które wywołał nawał pokarmu są okłady na piersi. Odpowiednio wykonane mogą przynieść szybką ulgę młodej matce. Zimne okłady to idealne rozwiązanie dla tych kobiet, zmagają się z nadmiernym uczuciem ciepła w okolicach piersi. Można zastosować różne rodzaje okładów w zależności od naszych preferencji.

Ciekawym rozwiązaniem, które jest warte przemyślenia są okłady z liści kapusty. Tego rodzaju naturalne okład to doskonały sposób zarówno na schłodzenie rozgrzanych piersi, jaki na ściągnięcie wytworzonych w wyniku obrzęku piersi toksyn. Tego typu okład nie powinien być trzymany na piersi dłużej niż 20 minut. Szczęśliwie istnieje inny rodzaj okładu, jeżeli nasz organizm źle znosi schładzanie.

Alternatywnym rozwiązaniem może być zastosowanie ciepłego okładu z blanszowanych liści kapusty. W takim wypadku liście należy zanurzyć we wrzątku, oraz lekko je osuszyć po wyciągnięciu. Kolejnym krokiem jest ich potłuczenie w celu wypuszczenia soków. Na końcu nakładamy liście na piersi. Tak jak zostało wspomniane liście kapusty nie są jednym sposobem na stworzenie skutecznego okładu.

O czym jeszcze należy pamiętać?

Część osób poleca matkom zmagającym się z nawałem pokarmu picie szałwii. Przyjmowanie tego naturalnego zioła przyczynia się do obniżenia poziomu laktacji. Niemniej jednak przed zastosowaniem takiego kroku należy się zastanowić, czy jest to dobry pomysł.
Koniec końców okres po porodzie to czas, kiedy organizm z naturalnej potrzeby zaczyna wytwarzać dużą ilość pokarmu.

W związku z tym dostarczanie organizmowi sprzecznych informacji niekoniecznie musi być dobrym rozwiązaniem. Szczególnie, istnieją inne sposoby na poradzenie sobie z nawałem pokarmu bez ograniczenia laktacji. Jeżeli dziecko nie jest w stanie przyjąć całego wytworzonego pokarmu lepszym rozwiązaniem będzie jego odprowadzenie. Wystarczy odciągnąć od 5 do 10 ml pokarmu.

Należy również pamiętać, że poród oraz oraz pierwsze dni po przyjściu dziecka na świat to czas, w którym kobieta powinna mieć odpowiednie warunki do odpoczynku. Aby matka mogła poradzić sobie w sposób bezproblemowy z nawałem pokarmu powinna mieć zapewnione komfortowe i relaksujące warunki, które obejmują wartościowe i pożywne posiłki. Najważniejsze jest, aby wzmocnić organizm.

Redaktor

Alicja Bąk

Zawsze chciałam pracować z dziećmi. Być może wynika to z faktu, że w młodości zajmowałam się dużo młodszą siostrą, a może po prostu… to pewien rodzaj powołania? Nie wiem 🙂 W każdym razie tuż po maturze wiedziałam, że moim wyborem będzie kierunek pedagogiczny. Ostatecznie zostałam absolwentką pedagogiki małego dziecka z wychowaniem przedszkolnym.