Kiwi w ciąży – nie tylko na zaparcia

W czasie ciąży bardzo się zmienia ciało kobiety. Dotyczy to nie tylko znacznie większego brzucha. Zmienia się również skóra, a także cały metabolizm. Powodem jest burza hormonów. Praca jelit znacznie się spowalnia, co druga przyszła mama cierpi na zaparcia. Problem może rozwiązać codzienna dawka ruchu, dużo płynów, a przede wszystkim odpowiednia dieta.

Dlaczego podczas ciąży pojawiają się zaparcia?

W czasie ciąży zachodzą zmiany hormonalne. Znacznie wzrasta poziom progesteronu we krwi. Na skutek tego rozluźniają się mięśnie jelit, co znacznie spowalnia i może prowadzić do zaparć. Jednocześnie progesteron hamuje powstawanie motyliny, hormonu stymulującego ruch mięśni jelit.
Dużo kobiet, szczególnie w ostatnim trymestrze przestaje ćwiczyć. Ma to również negatywny wpływ na ruchliwość jelit.

Jednak to nie tylko hormony powodują spowolnienie jelit. Dziecko rośnie, a wraz z nim rośnie macica. W związku z tym jelita są ściśnięte i unieruchomione, co również źle wpływa na ich pracę.
Oprócz zmian fizycznych przyczyną zaparć może być również dieta lub psychika. Jeśli przyszła mama spożywa zbyt mało błonnika i nie pamięta o piciu odpowiedniej ilości płynów, a w dodatku żyje w stresie i ma dużo zmartwień, to nie uniknie zaparć.

Zobacz też:  Palenie w ciąży - jakie są skutki?

Większość kobiet w ciąży przyjmuję suplement diety — żelazo, którego efektem mogą być również problemy z wypróżnieniem.

Uważa się również, że wyższy wiek ciężarnej (powyżej 35 lat) oraz nadwaga to również czynniki, które zwiększają prawdopodobieństwo zaparć.

Czy w ciąży można jeść kiwi?

Zazwyczaj kobiety w ciąży starają się dbać o zrównoważoną dietę, której nieodłącznym elementem są owoce. Jednak czy wszystkie są odpowiednie dla przyszłych mam?
Kiwi — egzotyczna jagoda, nie cieszy się najlepszą opinią wśród przyszłych mam, ponieważ podejrzewa się, że powoduje zgagę i alergie. Jest to znaczne uogólnienie. Owoce, takie jak pomarańcze, wiśnie lub grejpfruty są kwaśne, ale same w sobie nie powodują zgagi. Kwas jest spowodowany dużą zawartością witaminy C, a zgaga może mieć inne podłoże.

Dlatego nie musisz od razu wyrzucać kiwi z koszyka z owocami. Kiwi jest nie tylko smaczne, ale także dostarcza wielu składników odżywczych. Poza tym może pomóc w problemach z wypróżnieniem. Nie od dzisiaj wiadomo, że można stosować kiwi na zaparcia w ciąży. Owoc działa cuda i, w przeciwieństwie do tabletek i herbatek, nie uzależnia.

Zobacz też:  3 miesiąc życia dziecka - żywienie, rozwój

Kiwi w ciąży — mały owoc z bogatą zawartością

Jedno kiwi zawiera dużą dawkę minerałów, takich jak wapń, fosfor, potas, magnez, sód i selen oraz żelazo, które występuje w dużych stężeniach. Ponadto żelazo w owocu dobrze się łączy z kwasem askorbinowym i dzięki temu jest dobrze przyswajalne i może być optymalnie wykorzystane przez organizm.

Jeśli chodzi o witaminy, kiwi zawiera wszystkie, których potrzebuję przyszła mama. Oprócz wielu witamin z grupy B takich jak ryboflawina, niacyna i kwas foliowy, kiwi ma w swoim składzie witaminy A, C i E, przy czym zawartość witaminy E w kiwi jest nawet wyższa niż w awokado.

Witamina C — zastrzyk witamin dla kobiet w ciąży

Około 120 gramów kiwi pokrywa już dzienne zapotrzebowanie na witaminę C. Pod względem jej zawartości, kiwi przewyższa nawet cytrynę. Kiwi jest idealnym dawcą witamin podczas ciąży i karmienia piersią.

Ponieważ dziecko w brzuchu mamy nie jest w stanie magazynować kwasu askorbinowego, można dostarczyć mu tę cenną witaminę w ciągu dnia z kilkoma przekąskami z kiwi. Wzmacnia to układ odpornościowy i wpływa pozytywnie na rozwój kości i zębów.

Default image
Karolina Woźniak
Odkąd pamiętam fascynowała mnie praca z ludźmi, dlatego z wykształcenia jestem psychologiem. Ponieważ jednak w życiu często pojawiają się niespodziewane drogi, nigdy nie pracowałam w zawodzie. Od ukończenia studiów na Uniwersytecie Warszawskim realizuję się zawodowo w agencjach reklamowych. Praca jest moją pasją, jednak staram się równoważyć ją z życiem domowym oraz rozwojem osobistym.
Articles: 84