Układanki lewopółkulowe a rozwój mowy dziecka. Za co odpowiada lewa półkula mózgu?

W trakcie rozwoju mózgu dziecka ważne jest, aby dbać zarówno o prawą, jak i lewą półkulę. W tym drugim mogą pomóc układanki lewopółkulowe. Przeczytaj i dowiedz się, do czego służą i na czym polegają.
Układanki lewopółkulowe

Prawa półkula jest cały czas pobudzana, natomiast lewą trzeba odpowiednio stymulować. Doskonale nadają się do tego układanki lewopółkulowe, które uczą poprzez zabawę. Wyjaśniamy, na czym polegają i ile dobrego mogą dać dziecku. Sprawdź!

Za co odpowiada lewa półkula mózgu?

układanki lewopółkulowe - za co odpowiada lewa półkula

Już od najmłodszych lat zasypujemy dzieci różnego rodzaju zabawkami – kontrastowymi, dźwiękowymi, drewnianymi, kreatywnymi, zabawkami edukacyjnymi itp. W tym wszystkim polecane są także układanki lewopółkulowe, które mają ogromny wpływ na rozwój mowy małego człowieka. Zanim jednak do tego przejdziemy, musimy zastanowić się, za co właściwie odpowiada lewa półkula mózgu i dlaczego jest ona często zaniedbywana. Mózg to niesamowity organ i centrum dowodzenia naszego organizmu. Dzieli się na dwie półkule, przy czym każda z nich kontroluje przeciwną stronę ciała i przetwarza obraz widziany przez przeciwne oko. Zobacz też, jakie zabawki edukacyjne na roczek i maty edukacyjne będą dobrym prezentem.

Prawa półkula

Prawa półkula odpowiada za:

  • kreatywność i myślenie abstrakcyjne;
  • orientację przestrzenną i wyobraźnię trójwymiarową;
  • analizowanie oraz przetwarzanie dźwięków, kształtów, barw i wielkości;
  • umiejętność odczytywania mimiki twarzy i mowy ciała oraz tonu głosu;
  • myślenie od ogółu do szczegółu;
  • rozumienie bardziej tekstu mówionego aniżeli pisanego;
  • reagowanie emocjonalne.

Lewa półkula

Ta półkula mózgu odpowiada za:

  • zdolności językowe – czytanie ze zrozumieniem oraz spontaniczne mówienie i pisanie;
  • myślenie sekwencyjne, logiczne i analityczne;
  • procesy prawidłowej kategoryzacji świata i kluczowych pojęć;
  • myślenie od szczegółu do ogółu;
  • reagowanie na złożone polecenia i reagowanie racjonalne;
  • umiejętność wyciągania wniosków oraz planowania działań;
  • posługiwanie się cyframi oraz dokonywanie obliczeń matematycznych.

Układanki lewopółkulowe – zabawa dla młodszych i starszych

układanki lewopółkulowe -zabawa dla młodszych i starszych

Lewa półkula jest aktywna podczas czytania, mówienia, pisania oraz liczenia, więc powinniśmy zadbać o regularne jej stymulowanie. Właśnie do tego idealnie nadają się układanki lewopółkulowe, których pomysłodawczyniami są Jagoda Cieszyńska-Rożek (twórczyni tzw. metody krakowskiej w terapii dzieci) i Agata Dębicka-Cieszyńska. Układanki lewopółkulowe umożliwiają ćwiczenie takich umiejętności jak szeregowanie, kodowanie czy sekwencje. Są one potrzebne i kierowane do wszystkich, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci dyslektycznych, dwujęzycznych oraz tych, u których wykryto już pewne zaburzenia dotyczące komunikacji językowej. Zobacz też: zabawki dla półrocznego dziecka.

Dlaczego warto rozwijać lewą półkulę mózgu?

To ważne, by rozwijać lewą półkulę, tym bardziej że dzieci na co dzień są wręcz bombardowane kolorami, dźwiękami i obrazami z ekranów telewizora, tabletu czy smartfona, co prowadzi do ich przebodźcowania oraz wielu problemów, na przykład emocjonalnych.

Układanki lewopółkulowe doskonale sprawdzają się w każdej sytuacji — w domu, w podróży czy w poczekalni u lekarza, a także podczas terapii logopedycznej. W zależności od zestawu składają się z kwadratów, trójkątów lub kółek w kilku kolorach i instrukcji, jak z nich korzystać. Zadaniem dziecka jest odwzorowanie obrazka podanego w dołączonej książeczce i ułożenie elementów dokładnie w ten sam sposób, stosując tę samą sekwencję.

Ćwiczenia lewopółkulowe

Do wyboru jest także szereg innych układanek lewopółkulowych, z wykorzystaniem nie tylko prostych figur geometrycznych, ale również różnokolorowych kafelków czy rysunków przedmiotów albo zwierząt. Co ważne, dziecko zawsze powinno układać je od lewej do prawej. Dzięki temu zapamięta właściwy wzorzec, który przyda się między innymi podczas nauki czytania. Maluch może naśladować poszczególne czynności wykonywane uprzednio przez opiekuna. Ćwiczenia takie pomagają też poznać zasady i reguły, które naturalnie istnieją w świecie. Układanki lewopółkulowe są propagowane i polecane przez Centrum Metody Krakowskiej.

Układanki lewopólkulowe – podsumowanie

układanki lewopółkulowe -podsumowanie

Wiesz już, za co odpowiada lewa półkula mózgu. O ile ze stymulowaniem prawej półkuli mózgu nie ma problemu, bo „robi to” otoczenie, o tyle już w przypadku lewej półkuli konieczne są dodatkowe pomoce. Zaproponuj dziecku zabawę i pozwól mu się rozwijać.  Układanki lewopółkulowe są atrakcyjne wizualnie, ciekawe i wykonane z trwałego tworzywa, więc przetrwają nawet intensywne użytkowanie. Warto się w nie zaopatrzyć! Jeśli interesują cię podobne tematy (np. zabawy z niemowlakiem), przeczytaj pozostałe artykuły w naszym serwisie.

Najczęściej zadawane pytania

Na co wpływają ćwiczenia lewopółkulowe?

Ćwiczenia i układanki lewopółkulowe wpływają na rozwój lewej półkuli mózgu dziecka odpowiedzialnej między innymi za zdolności językowe, myślenie logiczne, posługiwanie się cyframi, umiejętność wyciągania wniosków oraz planowania działań i reagowanie na złożone polecenia.

Jak zrobić układanki lewopółkulowe?

Istnieje wiele sposobów na własnoręczne zrobienie układanki lewopółkulowej. Jednym z nich jest przygotowanie wytłoczki po jajkach. Na kartce narysuj kratownicę, o takiej ilości pól, ile wgłębień jest w wytłoczce. W poszczególnych polach narysuj kolorowe kropki. Zadaniem dziecka jest włożenie nakrętek od butelek (lub innych małych przedmiotów) do wytłoczki zgodnie z kolorami narysowanymi na kartce. Maluch powinien to robić od góry do dołu od lewej do prawej strony.

Jak rozwijać lewą półkulę mózgu u dziecka?

Możesz stosować różnego rodzaju gry i zabawy, które będą stymulowały lewą półkulę mózgu dziecka. Do najpopularniejszych sposobów należą układanki lewopółkulowe lub układanie sekwencji z różnych klocków i pytanie dziecka, który nie pasuje do pozostałych i dlaczego.


Sprawdź także:

Archiwum: grudzień 2022
Photo of author

Alicja Bąk

Zawsze chciałam pracować z dziećmi. Być może wynika to z faktu, że w młodości zajmowałam się dużo młodszą siostrą, a może po prostu… to pewien rodzaj powołania? Nie wiem ? W każdym razie tuż po maturze wiedziałam, że moim wyborem będzie kierunek pedagogiczny. Ostatecznie zostałam absolwentką pedagogiki małego dziecka z wychowaniem przedszkolnym.

Popularne wpisy: