Układanki lewopółkulowe — wszystko, co musisz o nich wiedzieć!

Prawa półkula jest cały czas pobudzana, zaś lewą trzeba odpowiednio stymulować. Doskonale nadają się do tego układanki lewopółkulowe, które uczą poprzez zabawę. Wyjaśniamy, na czym polegają i ile dobrego mogą dać dziecku.

Za co odpowiada lewa półkula mózgu?

Już od najmłodszych lat zasypujemy dzieci różnego rodzaju zabawkami — kontrastowymi, dźwiękowymi, drewnianymi, edukacyjnymi, kreatywnymi itp. W tym wszystkim polecane są także układanki lewopółkulowe, które mają ogromny wpływ na rozwój mowy małego człowieka. Zanim jednak do tego przejdziemy, musimy zastanowić się, za co właściwie odpowiada lewa półkula mózgu i dlaczego jest ona często zaniedbywana.

Mózg to niesamowity organ i centrum dowodzenia naszego organizmu. Dzieli się na dwie półkule, przy czym każda z nich kontroluje przeciwną stronę ciała i przetwarza obraz widziany przez przeciwne oko.

Prawa półkula odpowiada za:

  • kreatywność i myślenie abstrakcyjne;
  • orientację przestrzenną i wyobraźnię trójwymiarową;
  • analizowanie oraz przetwarzanie dźwięków, kształtów, barw i wielkości;
  • umiejętność odczytywania mimiki twarzy i mowy ciała oraz tonu głosu;
  • myślenie od ogółu do szczegółu;
  • rozumienie bardziej tekstu mówionego aniżeli pisanego;
  • reagowanie emocjonalne.
Zobacz też:  Czy grzechotki i gryzaki są dobre dla niemowląt?

Natomiast lewa półkula odpowiada za:

  • zdolności językowe — czytanie ze zrozumieniem oraz spontaniczne mówienie i pisanie;
  • myślenie logiczne i analityczne;
  • myślenie od szczegółu do ogółu;
  • reagowanie na złożone polecenia i reagowanie racjonalne;
  • umiejętność wyciągania wniosków oraz planowania działań;
  • posługiwanie się cyframi oraz dokonywanie obliczeń matematycznych.

Układanki lewopółkulowe

Układanki lewopółkulowe — zabawa dla młodszych i starszych

Lewa półkula jest aktywna podczas czytania, mówienia, pisania oraz liczenia, więc powinniśmy zadbać o regularne jej stymulowanie. Właśnie do tego idealnie nadają się układanki lewopółkulowe, których pomysłodawczyniami są Jagoda Cieszyńska-Rożek oraz Agata Dębicka-Cieszyńska. Układanki lewopółkulowe umożliwiają ćwiczenie takich umiejętności jak szeregowanie, kodowanie czy sekwencje. Są one kierowane do wszystkich, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci dyslektycznych, dwujęzycznych oraz tych, u których wykryto już pewne zaburzenia dotyczące komunikacji językowej.

To ważne, by rozwijać lewą półkulę, tym bardziej że dzieci na co dzień są wręcz bombardowane kolorami, dźwiękami i obrazami z ekranów telewizora, tabletu czy smartfona, co prowadzi do ich przebodźcowania oraz wielu problemów, na przykład emocjonalnych.

Układanki lewopółkulowe doskonale sprawdzają się w każdej sytuacji — w domu, w podróży czy w poczekalni u lekarza, a także podczas terapii logopedycznej. W zależności od zestawu składają się z kwadratów, trójkątów lub kółek w kilku kolorach. Zadaniem dziecka jest odwzorowanie obrazka podanego w dołączonej książeczce i ułożenie elementów dokładnie w ten sam sposób, stosując tę samą sekwencję.

Zobacz też:  Figurki Super Things – fenomen zabawek dla dzieci

Do wyboru jest także szereg innych układanek lewopółkulowych, z wykorzystaniem nie tylko prostych figur geometrycznych, ale również różnokolorowych kafelków czy rysunków przedmiotów albo zwierząt. Co ważne, dziecko zawsze powinno układać je od lewej do prawej. Dzięki temu zapamięta właściwy wzorzec, który przyda się między innymi podczas nauki czytania.

O ile ze stymulowaniem prawej półkuli mózgu nie ma problemu, bo „robi to” otoczenie, o tyle już w przypadku lewej półkuli konieczne są dodatkowe pomoce. Układanki lewopółkulowe są atrakcyjne wizualnie, ciekawe i wykonane z trwałego tworzywa, więc przetrwają nawet intensywne użytkowanie. Warto się w nie zaopatrzyć!

Default image
Alicja Bąk
Zawsze chciałam pracować z dziećmi. Być może wynika to z faktu, że w młodości zajmowałam się dużo młodszą siostrą, a może po prostu… to pewien rodzaj powołania? Nie wiem ? W każdym razie tuż po maturze wiedziałam, że moim wyborem będzie kierunek pedagogiczny. Ostatecznie zostałam absolwentką pedagogiki małego dziecka z wychowaniem przedszkolnym.
Articles: 107